Grup Milà i Fontanals, de l'arquitecte Josep Goday |
Després del
Modernisme, aquell període exuberant, que revolucionà el món de l’art a
Catalunya, va sorgir ben aviat a casa nostra un altre període ben diferent, el
Noucentisme, i amb ell una nova manera d’encaminar la societat catalana, vers
un model de cultura i de progrés.
L’arribada
d’Enric Prat de la Riba a la presidència de la Diputació, l’any 1907, i la
creació de la Mancomunitat l’any 1914, van
ser elements clau per encarrilar un moviment ideològic, que enllaçava el
poder i la cultura en un esforç per modernitzar el país. A diferència del Modernisme,
tendent a la desmesura i a una disbauxa creadora d’arrel nòrdica, el
Noucentisme va representar la racionalitat i l’ordre, i va girar els ulls cap a
una Mediterrània de tradició clàssica grecollatina.
L’obra de la
Mancomunitat aportà una sèrie d’avenços socials molt importants per Catalunya,
centrats en un conjunt de projectes culturals. Podríem citar l’Escola
Industrial i la de Treball, l’Escola d’Art Dramàtic, l’Escola Superior de Bells
Oficis, la reorganització de l’Escola Professional de la Dona, la Biblioteca de
Catalunya, la xarxa de Biblioteques Populars, l’Escola de Bibliotecàries o
l’Escola d’infermeres, entre moltes altres iniciatives. També cal destacar el gran impuls que es va donar a la llengua des
de l’Institut d’Estudis Catalans, amb la secció filològica, on Pompeu Fabra
emprengué la gegantina tasca de posar ordre al català, promulgant les Normes Ortogràfiques i el
Diccionari de la Llengua Catalana.
Pompeu Fabra |
També es va
crear un nou model d’escoles amb un sistema pedagògic propi, on es prioritzava
la salut i el contacte amb la natura, com l’Escola del Bosc i la del Mar, i una
col·lecció d’Escoles Públiques, que formen part del paisatge urbà barceloní,
obra de l’arquitecte municipal, Josep Goday.
En quan a l’aspecte
artístic, el Noucentisme conrea un estil de línees clàssiques de concepció molt
més simple, seguint una estètica determinada. Podem apreciar un gran canvi en
les formes, que ara són més rotundes.
La dona mediterrània d'Arístides Maillol |
La dona deixa de ser aquella figura
etèria i apareix com una dona Mediterrània, arrelada a la seva terra. De
vegades sembla estàtica; no té el moviment ondulant de la dona modernista. Ella
és senzilla però forta. Vol representar el treball conjunt d’un poble.
M’ha agradat resumir amb un vídeo, alguns aspectes de l’estètica noucentista, una
estètica que combina senzillesa i harmonia. Arquitectes com Josep Goday o Rafael Masó, pintors com Sunyer, Togores, Galí, Aragay u Obiols, Escultors com Clarà, Maillol, Casanovas o Marés, sense oblidar l'inclassificable pintor Torres Garcia, ni la delicadessa d'una exquisida Lola Anglada, acrediten la importància artística d'aquest moviment.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada