Era una disciplina que abastava diferents àmbits artístics, com la pintura, la música, la literatura, l’escultura i sobretot l’arquitectura. A Catalunya adquirí personalitat pròpia, mantenint aspectes rellevants de la cultura tradicional, per reafirmar la identitat recuperada en la Renaixença.
En la seva mateixa denominació, el Modernisme, exaltava
el valor del que era modern, enfront de l’antic. Estèticament, era un art
eclèctic, imaginatiu, on les línees sinuoses i les figures de nimfes amb teles
vaporoses es barrejaven amb elements de la natura, flors, papallones o animals.
Literàriament, plantejava l’enfrontament entre l’idealisme creador, contra
l’actitud immobilista de la societat adotzenada.
La revista l’Avenç, fundada a Barcelona l’any 1881 per Valentí Almirall,
fou l’òrgan difusor d’aquelles noves idees que es concretaven en progressisme i
catalanisme, i comptà amb la
participació dels intel·lectuals més destacats de l’època. Santiago Rusiñol hi
va escriure cròniques sobre belles arts
i en la part literària hi van col·laborar escriptors importants que defensaven
la visió d’un naturalisme més progressista, com ara Raimon Caselles, Joan
Maragall i el mateix Santiago Rusiñol. D’aquest últim es podia dir que fou un
pintor que escrivia o bé un escriptor
que pintava. En ambdues vessants assolí un grau d’excel·lència eminent.
Els Quatre gats, al carrer de Montsió |
La nostra ciutat va viure una eclosió del moviment modernista
en moltes altres facetes artístiques, i una de les que més m'agrada és l'escultura. Tenim mostres
suficients per afirmar que Barcelona té un patrimoni escultòric molt important. A partir de l’exposició del 88, una jove generació d’artistes, pugnava per donar a conèixer una forma diferent
de fer escultura. Després dels acadèmics Vallmitjana, Nobas, Reynés
o Atché, que van participar en l’exposició del 88, va arribar una generació entusiasta de modernistes: Miquel Blay, Eusebi Arnau, Enric Clarasó o Josep Llimona, van abraçar incondicionalment la nova estètica, i van omplir edificis i carrers amb delicioses figures de donzelles lànguides i ondulants. Particularment, crec que mereixen un reconeixement més gran.
El geni o la rauxa va inspirar a aquests artistes que han prestigiat la ciutat amb les seves obres, encara que l’element que crida mes l'atenció dels que actualment visiten Barcelona, és el seu patrimoni arquitectònic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada